Bokbranschen i gemensamt klimatinitiativ

Förlagen, bokhandlarna, internetbokhandlarna och strömningstjänsterna lanserar det gemensamma projektet Bokbranschens Klimatinitiativ. Syftet är att kunna byta erfarenheter med varandra för att tillsammans kunna ta nästa kliv i klimatarbetet. Med den här plattformen hoppas initiativet kunna inspirera till nya nätverk och samarbeten.

Som utgångspunkt för projektet har deltagarnas klimatutsläpp under 2021 kartlagts. De redovisas nu i en rapport som publiceras idag torsdag 22 september och som presenteras vid en presskonferens på Bokmässans Klimatscen.

Rapporten visar att bokbranschen totalt släppte ut 39 254 ton CO2e under 2021, vilket motsvarar mindre än en promille av Sveriges territoriella utsläpp samma period, eller 4300 svenskars konsumtionsutsläpp. Majoriteten av utsläppen, 52,9 procent, kommer från bokproduktionen. Den näst största utsläppskällan är transporter (22,4 procent). Elförbrukningen står också för en relativt stor del av klimatavtrycket.

Beräkningarna har gjorts i enlighet med GHG-protokollet, den mest vedertagna och använda internationella standarden för klimatberäkningar. Rapporten har gjorts av South Pole.

Om Bokbranschens Klimatinitiativ

Bokbranschens klimatinitiativ ska stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Vi samarbetar över hela kedjan – förlag, bokhandel, e-handel och strömningstjänster – för att tillsammans som bransch både kartlägga våra utsläpp och sätta gemensamma mål på såväl kort som lång sikt. Bokbranschens klimatinitiativ är en plattform för samverkan, kunskapsdelning och inspiration, där vi lär av varandra och hjälps åt att bli bättre.

Flera av aktörerna på den svenska bokmarknaden har redan påbörjat ett klimatarbete, men många har inte det. Det här initiativet är både ett sätt att möjliggöra klimatarbete för de som ännu inte kommit igång, och en möjlighet för de som arbetar med frågan att komma ännu längre. Erfarenhet och lärdomar från de som redan inlett arbetet skapar förutsättningar för bokbranschen som helhet att samverka i klimatfrågan.

Bakom initiativet står Svenska Förläggareföreningen, Svenska Bokhandlareföreningen, Adlibris, Bokusgruppen, Bonnierförlagen, BookBeat, Natur & Kultur, Norstedts Förlagsgrupp, Nextory och Storytel.


Presskontakt

Fanny Larsson, projektledare och kommunikatör,

076-231 53 66, fanny.larsson@forlaggare.se

Föregående
Föregående

Bokbranschens Klimatinitiativ lanserar vägledningar med handfasta tips för att minska klimatpåverkan